fredag 8. mars 2013

Stjertand (Anas acuta) og Brunnakke (Anas penelope)

To vakre andefugler som det ikke er så mange av i Nidelva, men enkeltindivider dukker opp dann og vann. Stjertanda dukket etter stormen forrige helg, mens den unge brunnakken har vært her siden i november i fjor.


Stjertand hann,
Nesten som å se'n Hjallis i yttersvingen!!


Stjertanda er veldig flott, og når man aldri har
sett den før, går man gjerne litt bananas med kamera. :-)




 
 
 
En ung brunnakke hann har vært i Nidelva
siden november i fjor høst.


Moro med flere arter som det ikke er så
ofte vi ser her i elva.

 

4 kommentarer:

  1. Du får utrolig gode nærbilder av disse fuglene, og du verden så mange fine andefugler som finnes! :-) Men lurer på hva Hjallis ville ha sagt om han viste han ble sammenlignet med en stjertand! :-)
    Jeg har funnet ut at jeg må se veldig skummel ut, for de flyr seg veg så snart jeg prøver å nærme meg. Den tjelden jeg tok bilde av igår, ville ikke komme noe nærmere den heller og holdt seg der langt ute på skjæret sitt. :-(

    SvarSlett
  2. Hei Unni,
    jo takk, de er såpass tamme de endene i Nidelva på vinterstid. Sulten er nok større enn frykten vil jeg tro. :) Så man får dem på en par meters avstand. Har tjelden komme allerede ja, det va no et vårtegn av det gode slaget. tvi tvi, kjæm utover snart æ og.
    Mvh Lillian

    SvarSlett
  3. Her var det virkelig mange flotte bilder! Jeg oppdaga bloggen din ved en tilfeldighet, etter at jeg selv hadde lagt ut bilder av fugler i og ved Nidelva. Takk for titten - jeg kommer garantert tilbake. :-)

    SvarSlett
  4. Hei Tone,
    Takk for kommentarene, og hyggelig at du likte bildene. Ja jeg er noen turer ved Nidelva, så kanskje vi treffer på hverandre. Det blir jo en spennende tid ved elva utover våren nå! :-)
    Mvh Lillian

    SvarSlett